ΑΗΣ ΜελίτηςΑπειλείται με «μπλακ άουτ» ο ΑΗΣ Μελίτη στη Φλώρινα

Ορατός είναι ο κίνδυνος να σταματήσει η λειτουργία του πλέον σύγχρονου ατμοηλεκτρικού σταθμού της χώρας, του ΑΗΣ Μελίτη στη Φλώρινα, λόγο έλλειψης λιγνίτη.

Ο σταθμός ισχύος 330 Μεγαβάτ αυτή τη στιγμή λειτουργεί με μειωμένο φορτίο της τάξεως των 220 Μεγαβάτ προκειμένου να εξοικονομηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο καύσιμο καθώς τα αποθέματα λιγνίτη μειώθηκαν ραγδαία.

«Αυτή τη στιγμή στην αυλή του Σταθμού υπάρχουν 47.000 τόνοι λιγνίτη απόθεμα που επαρκεί μόνο για τις επόμενες 4 ημέρες. Το όριο ασφάλειας του αποθέματος θα έπρεπε να ανέρχεται σε 150.000 τόνους, όταν ο σταθμός για να λειτουργεί απρόσκοπτα χρειάζεται καθημερινά 10.000 τόνους», δήλωσε ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στη ΔΕΗ «Σπάρτακος» Γιώργος Αδαμίδης.

«Δεν σας κρύβω ότι αυτή τη στιγμή η ΔΕΗ είναι με την πλάτη στον τοίχο», παραδέχθηκε μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό VETO της Κοζάνης, ο γενικός διευθυντής του ενεργειακού και λιγνιτικού κέντρου Δυτικής Μακεδονίας Δημήτρης Λάππας.

Όπως επισήμανε «η ΔΕΗ έχει περιέλθει σε αυτή τη θέση εξαιτίας του γεγονότος ότι ο αποκλειστικός προμηθευτής της μονάδας με λιγνίτη, το ορυχείο δηλαδή της Αχλάδας, από τις 24 του μηνός δίνει καθημερινά ελάχιστες ποσότητες, που κυμαίνονται από 800 έως 3.000 τόνους λιγνίτη ημερησίως».

Η ΔΕΗ αναγκάστηκε να εισάγει από την Βουλγαρία 50.000 τόνους λιγνίτη ενώ την ίδια στιγμή για να κρατήσει την μονάδα ζωντανή μεταφέρει καθημερινά 2.000 τόνους από το ορυχείο Μαυροπηγής (60χιλιόμετρα απόσταση).

Το κόστος για την επιχείρηση είναι τεράστιο, μόνο η εισαγωγή λιγνίτη από την Βουλγαρία ξεπερνά, σύμφωνα με τον κ. Αδαμίδη, τα 2,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές στον ορίζοντα δεν διαφαίνεται κάποια λύση όσο μάλιστα οι καιρικές συνθήκες δυσχεραίνουν ολοένα και περισσότερο.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, στελέχη της επιχείρησης εξετάζουν ήδη τη δυνατότητα να θέσουν τον σταθμό εκτός λειτουργίας, προφασιζόμενοι τεχνική βλάβη, προκειμένου να αυξηθούν τα αποθέματα του λιγνίτη.

 
Τα ορυχεία
    

Στη δραματική αυτή κατάσταση περιήλθε ο σταθμός, σύμφωνα με εργαζόμενους και συνδικαλιστικά στελέχη της ΔΕΗ, εξαιτίας της αδυναμίας του αναδόχου της εκμετάλλευσης του ορυχείου Αχλάδας να προμηθεύσει τον σταθμό με το ορυκτό καύσιμο αλλά και εξαιτίας της διαχρονικής αδυναμίας της διοίκησης της επιχείρησης να προβλέψει και να προγραμματίσει έγκαιρα την τροφοδοσία του σταθμού με λιγνίτη.

«Ο πλέον οικονομικός αλλά και περιβαλλοντικά φιλικός σταθμός της χώρας, αυτή τη στιγμή έφθασε στα όριά του και απειλείται να κλείσει γιατί η ΔΕΗ δεν προγραμμάτισε σωστά. Αν δεν δρομολογηθούν άμεσα οι διαδικασίες για την εκμετάλλευση των ορυχείων Βεύης και Κλειδίου δεν υπάρχει λύσει για το πρόβλημα», επισήμανε ο πρόεδρος του Σωματείου «Λυγκιστής» Χρήστος Δεληγιώργης.

Ο κ. Λάππας παραδέχθηκε πως ο συγκεκριμένος σταθμός «δεν θα έπρεπε να τροφοδοτείται μόνο από την Αχλάδα αλλά και από τα ορυχεία της Βεύης και του Κλειδίου».

Σε ότι αφορά το ορυχείο Κλειδίου εκκρεμεί η επίλυση μιας σειράς προβλημάτων που υπάρχουν τόσο σε σχέση με την απόθεση των αδρανών υλικών σε περιοχή στην οποία αντιδρά η τοπική κοινωνία όσο και σε σχέση με την δρομολόγηση της μετεγκατάστασης του οικισμού (εκκρεμούν οι εγκρίσεις των ΜΠΕ).

Για την καθυστέρηση της λειτουργίας τους ορυχείου της Βεύης ο κ. Λάππας επισήμανε: «Τον διαγωνισμό για την Βεύη δεν τον κάνει η ΔΕΗ αλλά το αρμόδιο υπουργείο και προφανώς θα έπρεπε να είχε γίνει μια επίσπευση των διαδικασιών από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία».   

Πάντως σε ότι αφορά τον ανάδοχο του ορυχείου Αχλάδας ανέφερε πως «η ΔΕΗ με βάση την σχετική σύμβαση που υπεγράφη θα επιβάλλει κυρώσεις εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιώτης δεν τροφοδότησε τον σταθμό με τις προβλεπόμενες ποσότητες λιγνίτη, όλο αυτό το διάστημα».